Kincskereső Játék

Ehhez a játékhoz szükség lesz egy dobókockára, a honlapról ingyenesen letölthető sablonokra (egy sablonon öt kártya fér el) és legalább két kártyacsomagra.

Játékleírás röviden: A gyermek elé tesszük a gyakorlandó hanghoz tartozó kincskereső sablont, a két csomag kártyát összekeverve, képpel lefelé az asztalra helyezzük. A gyermek dobókockával dob, annyi kártyát húz, ahányat dobott, majd a kártyákról megállapítja, hogy illenek-e az ő táblájára, tartalmazzák-e a tanulandó hangot.

A játékot használhatjuk auditív és motoros differenciáláshoz, valamint automatizáláshoz is.

Auditív differenciálás, vagyis hallási megkülönböztetés:

A feladat lényege, hogy a gyermek hallás útján két hang között különbséget tudjon tenni.

Hogyan játszunk?

A játék menetét egy példán keresztül szemléltetném. A gyermekkel az L és R hangok hallási megkülönböztetését szeretném gyakorolni. Szükség lesz egy dobókockára, az L-es és R-es kártyacsomagra, valamint az L-es és R-es sablonokra (lehet egyet vagy többet is használni).

A két paklit összerakom, megkeverem, és képpel lefelé az asztalra teszem, majd a sablonokat a gyermek elé helyezem. A gyermek dob a dobókockával. Annyi kártyát húzok, ahányas számot dobott. Én nevezem meg a képeket, a gyereknek tilos, hiszen még nem tudja helyesen ejteni az adott hangot. Az ő feladata, hogy megmondja melyik hangot hallotta a szóban. Ha például az L-et hallotta, akkor az éneklő lány hívóképére mutat, és az L-es sablonra teszi a kártyát. Ha az R-et hallotta, akkor a motor képére mutat, és arra a sablonra helyezi a kártyát. A játék addig tart, amíg meg nem telik a sablon.

Motoros differenciálás:

Ha a logopédiai terápiában eljutunk erre a pontra, akkor a gyermek az új hangot már tudja helyesen képezni, az automatizálódott a beszédében, de ha a tévesztett hanggal egyszerre szerepel, akkor még nehézséget okozhat. Például a répa, retek, mogyoró már jól megy, de ha egymás után kell mondania L-et és R-et tartalmazó szavakat (például: ló, rágó, vödör), akkor az nehéz.

Hogyan játszunk?

A játék menete ugyanaz, mint amit az auditív differenciálásnál. Az egyetlen nagyon fontos különbség az, hogy itt a gyermek nevezi meg a képeket. Ha nem egyértelmű mi van a képen, akkor a helyes ejtés bemutatásával segítek a gyermeknek. Viszont a gyermek csak akkor teheti rá a kártyát a sablonra, ha ő is helyesen ejtette. A játék addig tart, amíg meg nem telik a sablon.

Automatizálás:

Az automatizálás lényege, hogy a megtanult hangot különböző fonetikai helyzetekben (szó elején, szó végén, szó közben) gyakoroltassuk a gyermekkel, hogy az minél előbb beépüljön a beszédébe.

Hogyan játszunk?

Előkészítjük azt a paklit, ami a gyermek hanghibájának javításához szükséges, és választunk mellé egy másik csomag kártyát, azok közül, amiket helyesen tud ejteni (például az R hang automatizálásához választok egy SZ csomagot is). Felhasználhatjuk mind a 60 lapot vagy kedvünk szerint válogathatunk belőle. A két paklit összerakom, megkeverem, és képpel lefelé az asztalra teszem, majd a sablonokat a gyermek elé helyezem (érdemes legalább kettőt).

A gyermek dob a dobókockával, és annyi lapot húz a pakliból, ahányat dobott. Megnevezi a képeket, majd eldönti, hogy az adott szó tartalmazza-e a neki szükséges hangot. (Maradva az eredeti példánál: R hangot gyakorol, 2-őt dob, ezért két kártyát húz, az egyiken busz szerepel, a másikon róka. Kimondja a képek nevét, a buszt félreteszi, nem illik a táblájába, ha a rókát helyesen ejtette, azt berakhatja. A játék addig tart, amíg meg nem telik a sablon.

Automatizálásnál figyelnünk kell arra, hogy sose válasszunk olyan hangpárokat, amiket spontán beszédben téveszt a gyermek.

           

Megjegyzések:

A gyermekek számától, a gyakorlandó hangoktól és a rendelkezésre álló időtől függően több változata van a játéknak.

  • Ha csak egy gyermekkel használom automatizálásra, akkor érdemes több sablont használni, hogy ne legyen hamar vége a játéknak.

  • Ha szó közben nehéz felismernie vagy kiejtenie az adott hangot, akkor ezeket a lapokat vegyük ki a csomagból és csak szó elején és szó végén gyakoroltassuk.

  • Ha több gyermek játszik, akkor úgy válogassuk össze a csomagokat, hogy mindenkinek megfelelő legyen, vagy pedig minden gyereknek legyen személyre szabott csomagja.

 

Jó szórakozást, kellemes időtöltést!


Játék az irányokkal

 

Játék az irányokkal
4 éves kortól

Tovább


Szótagcsata

 

Szótagcsata játék
4 éves kortól

Tovább


Hang-nyomozó

 

Hang-nyomozó játék
5 éves kortól

Tovább


Kincskereső

 

Kincskeresés
5 éves kortól

Tovább


"Kopogtatós-húzós" játék

 

"Kopogtatós-húzós" játék
5 éves kortól

Tovább


Logi - lottó

 

Lottó játék
5 éves kortól

Tovább


Mocsár - játék

 

Mocsaras móka!
5 éves kortól

Tovább


Melyik Nagyobb?

 

Játék a számokkal
6-7 éveseknek

Tovább