Játék az irányokkal
A téri tájékozódás fejlesztésének különböző lépései vannak. Első lépésben mindig saját testen, saját testből kiindulva gyakoroljuk a tájékozódást, majd a testtől kicsit eltávolodva, a térben kis tárgyakkal manipulálunk, majd az utolsó, egyben legnehezebb szakasz, amikor a síkban kell az irányokat differenciálni. A következő játékok ehhez az utolsó típushoz adnak ötleteket.
A kártyákat 5X6-os elrendezésben lerakjuk az asztalra, megnevezzük őket.
A balról jobbra való haladási irány kialakítása: „Képolvasás”
Ez a feladat nagyon egyszerű, viszont a majdani olvasástanulás szempontjából nagyon hasznos: mindössze annyi a gyermek feladata, hogy a képek nevét balról jobbra haladva megnevezze, miközben figyel a helyes ejtésre. A feladatot további 2 tényezővel bővíthetjük. Az egyik a sor fogalmának megtanítása. Azt kérem például a gyermektől, hogy csak a 3. sor képeit nevezze meg. Ha ez már jól megy, akkor egy következő alkalommal megtanítom az oszlop fogalmát is. A másik hasznos bővítmény pedig a sorváltás tanítása.
Mire gondoltam? Találós kérdés irányokkal
Ha gyermek ismeri a sor-oszlop fogalmát, valamint a sorszámneveket, illetve tisztában van a térbeli irányokat kifejező szavak jelentésével, akkor különböző találós kérdéseket fogalmazhatunk meg az irányok gyakorlására.
Például:
- A 4. sorban lévő utolsó képre gondoltam./ A 3. oszlopban lévő 2. képre gondoltam.
- Mi van a róka alatt? Mi van a robot mellett bal oldalon? Mi van a torony és a harang között?
A játék pillanatok alatt memória feladattá változtatható, ha a megtalált képeket lefordítjuk, és 3-4 kör után próbára tesszük a gyermek emlékezetét, mik is voltak a kitalált szavak.
„Térképolvasás”
A kártyák elhelyezése ennél a játéknál is a fent említett 5x6-os formában történik. Az egyetlen különbség, hogy arccal lefelé helyezzük el őket. A gyermek számára készítünk egy „térképet”. Ez a térkép valójában egy szintén 5x6-os elrendezésű rajz, amin bejelöljük az indulási helyet, az útvonalat és a célt. A gyermek feladata, hogy a papírról leolvassa az információkat, és az asztalon lévő kártyákkal megépítse ugyanazt az útvonalat. Tehát csak azokat a lapokat kell felfordítania, ami a térképen is jelezve van. Ha a gyermek elakad, a logopédus/szülő verbálisan segíthet az irányok megnevezésével.